E-biznes w Białymstoku

W Białostockim Parku Naukowo Technologicznym i Politechnice Białostockiej w dniach 12-13.10.2018 roku odbyło się Wschodnie Forum E-biznesu.

 

 

Przedstawiciele zarówno rodzimych firm, jak i liderzy swoich branż spotkali się w Białymstoku, aby omówić najnowsze trendy, szanse i zagrożenia firm działających w wirtualnym świecie. Wśród tematów poszczególnych paneli można było uzyskać bardzo cenne rady jak wygrać w globalnym ecommerce, jak rozwinąć swój biznes i konkurować na rynkach zagranicznych, jakie są nowoczesne metody wirtualnych kampanii marketingowych i generowanie ruchu organicznego, jak budować i używać chat-botów i innych narzędzi. Niewątpliwie V już edycja Wschodniego Forum E-biznesu to kopalnia wiedzy, pomysłów i narzędzi, które wspierają nasze działania.

Niewątpliwie wielkie wrażenie mogą zrobić na nas liczby. Roczna wartość polskiego e-handlu to ok. 40 mld zł. Szacunkowo w roku 2020 ma to być już 40 mld zł. A to jedynie rynek polski. Biznes globalny można prowadzić na różne sposoby, a jednym z nich są platformy tzw. marketplace. Największe z nich to Amazon, eBay, Aliexpress, MallforAfrica. Jak duże są to przedsiębiorstwa może uzmysłowić nam informacja, iż w tym roku Amazon zakupił 20 000 Mercedesów Sprinter na rynek amerykański w celu realizacji swojego programu dostaw. Jak widać giganci dokładnie zbadali swój biznes i jego perspektywy i doskonale wiedzą, że warto w niego inwestować. Żeby nie było jednak zbyt różowo warto przyjrzeć się też drugiej stronie medalu. Tylko w USA w roku 2017 zostało zamkniętych 8,5 tys. sklepów internetowych, a zadłużenie upadających przedsiębiorstw to ponad 250 mln dolarów. Nie ulega wątpliwości, iż wraz z globalizacją i dostępnością rośnie również olbrzymia konkurencja. Niektórzy tą walkę przegrywają.

O tym co wpływa na sukces przedsiębiorstwa w internecie można napisać kilka książek. Kolejne można napisać o błędach które popełniają przedsiębiorcy. Nie ulega jednak wątpliwości, iż mają oni szereg narzędzi, aby zwiększyć swoje szanse w wirtualnej rywalizacji. Chat-boty, generowanie ruchu organicznego, platformy społecznościowe, hiperpersonalizacja, SEO, i wiele innych. Warto jednak pamiętać, co podkreślił jeden z prelegentów, iż dzisiaj sprzedaje się wartości, a buduje markę, a nie produkty. Ogromna dynamika tego olbrzymiego rynku wymusza dużą elastyczność działających na nim podmiotów. Ci, którzy nie potrafią się dostosować zostają w tyle.